Gokreclame in het geding: hoe zit het allemaal?
Je zult het vast gezien hebben: op TV na negen uur in de avond zie je een paar reclames over casino’s en gokspellen voorbij komen. Sinds 1 oktober is online gokken legaal in Nederland door de nieuwe toevoeging op de kansspelen wet. De wet legt wel beperkingen, maar over die beperkingen worden tot op heden vurig debatteert. In deze blog werpen wij een blik op de nieuwe verandering in de reclame voor de kansspelmarkt.
Spelen bij vertrouwde online casino’s met een vergunning in Nederland? Kies hieronder:
Hoe de reclame voor gokken er vroeger uitzag
Reclame voor kansspelen is altijd al een punt van aandacht geweest bij de overheid en de Kansspelautoriteit. De overheid gaat hier streng mee om omdat zij niet gokken willen aanwakkeren. Casino’s moeten onder andere goed letten op de groep waar de reclame op gericht is. Maar dit was niet altijd goed geregeld, denk bijvoorbeeld aan de reclame van TOTO waar mensen aan het dansen en rappen waren en het onduidelijk was of zulke reclame niet verkeerde groepen aanspreekt. Het werd al snel duidelijk dat er meer regels moesten komen voor reclame van casino’s.
Een nieuwe motie tegen gokreclame
De Tweede Kamer wil reclames voor online gokken een halt toeroepen. Een motie van SP-Kamerlid Van Nispen die het kabinet oproept tot het instellen van een verbod op "ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen" kreeg voldoende steun in de Tweede Kamer. De motie werd aangenomen vanwege bezorgdheid over de steeds langere tijd die mensen doorbrengen op online goksites. Consumenten worden op allerlei media, zoals op televisie, geconfronteerd, met grote hoeveelheden reclame. Dat leidt tot financiële en verslavingsproblemen, zegt de Kamermeerderheid.
Het is nog onduidelijk wat de concrete gevolgen worden van de aangenomen motie, maar het is wel duidelijk dat de regels aangescherpt worden. "Het aanwakkeren van het deelnemen aan kansspelen was niet het doel van het legaliseren van online kansspelen, maar is nu feitelijk wel het resultaat", zo constateren de Kamerleden nu.
Een nieuw ‘Speel bewust 18+’
Op 11 november heeft minister Dekker (de minister voor Rechtsbescherming) een brief gestuurd naar de Tweede Kamer waarin werd aangegeven dat casino’s een nieuwe waarschuwende tekst voor gokspellen moeten hebben. De vaste slogan: Speel bewust 18+ maakt duidelijk dat gokken alléén en uitsluitend voor volwassenen is. En dat je tijdens het spelen moet opletten, dat je spel een spelletje blijft. Maar deze slogan heeft zijn tijd gehad en past niet meer in de nieuwe wereld van gokken.
De nieuwe slogan moet een duidelijk zichtbare waarschuwing zijn waarin wordt gewezen op de risico’s die gepaard gaan met gokken. Hierdoor werd gekozen voor de nieuwe slogan ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+’. Deze slogan volgt uit de Wet Kansspelen op afstand en is vooral gericht op het voorkomen van gokproblemen zoals gokverslaving.
In de tweede brief van Dekker naar de Tweede Kamer op 30 november werd aangegeven dat alle casino’s uiterlijk tot 1 april 2022 hebben om de nieuwe slogan te gebruiken en de oude slogan te vervangen. De nieuwe slogan vervangt alles van de oude versie, het zal zeker niet lang duren tot de nieuwe slogan ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+’ op tv te zien is.
En een nieuwe Reclamecode voor online casinoreclame
In nauw overleg en samenwerking tussen omroepen, casino’s, mediapartijen en de Stichting Reclame Code is een nieuwe Reclamecode voor de gokmarkt opgesteld. In deze code maken de casino’s bovenwettelijke afspraken over de manier waarop reclame gemaakt mag worden.
Met de code wordt de gevreesde overkill aan reclames stevig teruggedrongen, niet alleen op tv en radio, maar ook online. Een voorbeeld hiervan is dat de wet stelt dat geen reclame mag worden gemaakt op TV tussen 06.00 en 21.00 uur. Deze beperking wordt nu ook uitgebreid naar het internet, ook hier wordt tussen 06.00 – 21.00 uur de beperking opgelegd om geen online videoreclame uit te zenden. Bovenop de wet voegt de reclamecode een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok toe. De lengte van de reclames wordt begrensd tot maximaal 30 seconden. Dit zijn maar een paar voorbeelden van de vele veranderingen die de Reclamecode stelt.
De Reclamecode Online Kansspelen geldt initieel tot 1 maart 2023. In oktober 2022 wordt geëvalueerd met alle betrokken partijen (omroepen, casino’s en mediapartijen) of de code in de praktijk aan de doelstellingen voldoet .
Wat gaat er nog komen
Het valt goed te merken dat de gokmarkt steeds aan het veranderen is. De markt is net open in Nederland en nu beginnen de gevolgen merkbaar te worden. Meer mensen die gokken en langer blijven gokken en een forse stijging in reclameactiviteit van casino’s. De overheid probeert de gokmarkt zo te vormen dat casino’s reclame voor hun gokspellen kunnen maken maar dat dit niet ten koste gaat van de spelers. Het blijft een lastige taak en de overheid zal zeker meer maatregelen nemen en regels opstellen voor reclame over gokspellen.