Kansspelen op afstand en het maken van reclame: wat moet je weten?
Online Kansspelen in Nederland, en de strenge eisen reclamebeleid voor aanbieders: een interessante case om te bespreken! Lees dus mee met DutchGamblers.
De opkomst van internet en de constante technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat Nederland een mondiale communicatiemaatschappij is geworden. Dit zorgt voor een groot aanbod van producten en diensten waar mensen online gebruik van kunnen maken. In 2012 maakte al 96%(!!) van de Nederlandse bevolking gebruik van een internetaansluiting. Met deze technologische opkomst kwam ook de opkomst van online kansspelen. Waar het begon met online poker, is het tegenwoordig mogelijk om praktisch elk gokspel online te spelen.
Op 1 april 2021 is de Wet kansspelen op afstand in werking getreden
( lees ons uitgebreide artikel over de Wet Kansspelen op afstand ). Aanbieders van online kansspelen kunnen nu een vergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit. De officiële opening van de online kansspelmarkt vindt plaats op 1 oktober 2021, zes maanden nadat de wet in werking is getreden. In deze wet wordt onder andere geregeld op welke manieren reclame gemaakt mag worden bij kansspelen op afstand. Maar hoe zien deze regels eruit en waar moet je als aanbieder op letten bij het maken van reclame? Wij leggen het je uit bij DutchGamblers! We bespreken de volgende zaken:
- Online kansspelen in Nederland: kanalisatie is een doel van de Ksa, dus goed reclamebeleid is erop gericht (moet erop gericht zijn) te zorgen dat 80% van de speler bij de Nederlandse markt blijft;
- De inhoud van reclame (volgens de Ksa);
- De rol van reclame bij online kansspelen, en wat er wel/niet mag;
- Het aanvragen van de vergunning en het daarbij verplichte reclamebeleid.
Online kansspelen in Nederland
In Nederland gokken veel mensen online. Dit wordt gedaan bij verschillende aanbieders die nog geen online kansspelvergunning hebben op grond van de nieuwe Wet kansspelen op afstand.
Online gokken is, via deze wet, vanaf april 2021 toegestaan in Nederland.
Deze wet gaat bepalen dat casino’s, als zij een vergunning hebben, online gokken mogen aanbieden. De vergunningen worden onder strenge voorwaarden gegeven door de Kansspelautoriteit.
Het doel van de nieuwe wet is dat 80% van de spelers kan spelen bij een legale aanbieder.
Ook wil de overheid witwassen door illegaal gokken voorkomen. Tot slot heeft de vergunninghouder zich te houden aan een streng reclamebeleid. Daarom zijn voor het verlenen van een vergunning van kansspelen op afstand strenge vereisten nodig.
Wat houdt reclame eigenlijk in?
Volgens het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen houdt reclame in: ‘iedere vorm van communicatie, waarmee vergunninghouders, al dan niet met behulp van derden, direct of indirect hun goederen of diensten aanprijzen’.
De Kansspelautoriteit legt ‘iedere vorm van communicatie’ verder uit in de Leidraad reclame voor kansspelen. Let op: dit is een oud document, maar de strekking is nog geldig. Vanzelfsprekend is ook het online marketinggedeelte op dit moment groot onderdeel van werving- en reclame.
De rol van reclame bij online kansspelen
In de nieuwe wetgeving zijn een aantal strenge regels aan kansspelreclame verbonden. De vergunninghouder die kansspelen op afstand aanbiedt mag reclame maken voor de diensten die hij zelf aanbiedt. Door middel van reclame kunnen spelers het aanbod van verschillende casino’s leren kennen, wat weer kan bijdragen aan het gebruikelijk zijn van kansspelen op afstand. Wel moet de vergunninghouder bij het maken van reclame altijd de doelen van het Nederlandse kansspelbeleid in acht nemen, welke hierboven al zijn genoemd. Reclames mogen daarom ook niet aanzetten tot overmatige deelname door spelers en mogen niet misleidend zijn.
Daarnaast mag reclame van kansspelen de deelname van kansspelen niet aanmoedigen. Reclame moet daarom ook terughoudend en evenwichtig zijn. Dit is om te voorkomen dat de gemaakte reclame zorgt voor overmatige deelname. Dit houdt in dat de reclame moet evenwichtig zijn op het gebied van vorm, doelgroep, inhoud, strekking, aantal en soort kanalen waarop de reclames worden aangeboden.
De reclame mag ook niet aanzetten tot impulsbeslissingen. Zo mag je bijvoorbeeld geen reclame maken voor acties/kortingen die alleen op die dag beschikbaar zijn.
Daarnaast mogen reclames niet misleidend zijn. Een reclame mag bijvoorbeeld het spelen van kansspelen niet promoten als een oplossing voor financiële problemen. Gokken mag ook niet als een leefstijl worden gepromoot. Misleiding kan ook geschieden door bijvoorbeeld in de reclame grotere winkansen te promoten dan de daadwerkelijke winkansen. Dit zorgt ervoor dat mensen gaan deelnemen aan de kansspelen omdat ze denken dat ze grote kansen maken op grote geldbedragen, wanneer hier helemaal geen sprake van is.
De vergunninghouder mag reclame maken voor kansspelen met een hoog verslavingsrisico, maar moet dit zorgvuldig doen. De vergunninghouder moet in zijn reclame rekening houden met de risicoanalyse en de winkansen. In de reclame moet deze risicoanalyse dan ook worden betrokken bij deze kansspelen met een hoog verslavingsrisico.
Bij het maken van reclame moet de vergunninghouder rekening houden met de kwetsbaardere personen. Onder kwetsbare personen vallen onder andere minderjarigen en personen die kenmerken van risicovol gedrag vertonen. De vergunninghouder mag dan ook niet specifiek hun reclames richten op deze kwetsbare groepen. Reclames kunnen dit doen door de interesse te wekken van jongeren door bijvoorbeeld reclame te plaatsen op producten die veel gebruikt worden door jongeren. Fysieke reclame is hier ook een onderdeel van. De vergunninghouder mag bijvoorbeeld geen reclame nabij een school of pretpark door middel van een billboard. Reclame mag ook niet gericht zijn op personen tussen de 18 en 24 jaar oud.
Tot slot moeten jongeren beschermd worden door een duidelijke scheiding te maken tussen ‘games’ en kansspelen. De aanbieder van kansspelen mag geen reclame maken voor ‘games’ op zijn eigen website en mag ook geen reclame maken op platforms die ‘games’ verkopen.
Vergunningaanvraag en reclamebeleid
De Kansspelautoriteit neemt sinds april 2021 vergunningsaanvragen in behandeling. Waarschijnlijk gaan de eerste vergunningen worden verleend zes maanden na de inwerkingtreding van de nieuwe Wet kansspelen op afstand.
Wanneer je kansspelen op afstand wil aanbieden heb je hiervoor een vergunning nodig. Dit gaat alleen niet zonder slag of stoot. De vergunningsaanvraagprocedure is volgens de Nederlandse overheid een van de meest strenge regelgeving ter wereld.
Je kunt in de Beleidsregels Vergunningverlening Kansspelen op afstand lezen dat er aan een aantal strenge voorwaarden moet worden voldaan om een vergunning te krijgen. Volgens paragraaf 17 uit de Beleidsregels Vergunningverlening Kansspelen op afstand moet de aanvrager aantonen dat hij zijn wervings- en reclameactiviteiten voldoende heeft nageleefd aan de hand van de wet. Ook moet de aanvrager van een vergunning aantonen dat hij voldoende maatregelen heeft genomen om de naleving van de wet doorvoert in systemen, procedures en afspraken. Om dit aan te tonen moet de aanvrager een kopie van zijn reclamebeleid bij zijn aanvraag bijvoegen.